WARSZTATY PRAWNE
PARTNER MERYTORYCZNY
26 MARCA 2015 r., WARSZAWA
Kontakt/Zgłoszenia:
Anna Milewska – Kierownik projektu
tel. 22 651 80 75, 604 152 181, fax: 22 203 40 52
e-mail: anna.milewska@certge.pl
OPIS SZKOLENIA:
Od dnia 1 stycznia 2015 r. instytucje nadzorowane przez KNF są zobowiązane do wdrożenia i przestrzegania uchwalonych przez Komisję Zasad Ładu Korporacyjnego. Zgodnie z informacją przekazaną w komunikacie KNF, okoliczność przestrzegania Zasad będzie uwzględniana przy ocenie nadzorczej BION. Będą one również poddawane regularnemu przeglądowi z udziałem rynku.
Zasady (obok Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW) stanowią drugi funkcjonujący w polskim obrocie zbiór „miękkich” regulacji, który ma szanse na wyznaczenie powszechnych standardów z zakresu ładu korporacyjnego dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na większą skalę. Siła oddziaływania Zasad może być potencjalnie większa ze względu na okoliczność, że zostały one uchwalone przez organ nadzoru. Zasady w szerokim zakresie odnoszą się nie tylko do relacji wewnątrz organami instytucji, ale także do zagadnień o charakterze konsumenckim.
Niektóre postanowienia Zasad wzbudzają jednak wątpliwości podmiotów zobowiązanych do ich przestrzegania. Ponadto, nie wszystkie zasady mogą być w takim samym stopniu stosowane przez każdą z instytucji nadzorowanych. Wdrożenie i przestrzeganie Zasad wymaga także uwzględnienia przepisów prawa.
Podstawowym celem szkolenia jest zwięzłe przedstawienie poszczególnych obowiązków instytucji nadzorowanych (w zakresie wykraczającym poza standardowo rozumiany ład korporacyjny, tj. z uwzględnieniem przepisów konsumenckich) oraz wskazówek dotyczących wdrożenia Zasad, a także omówienie wątpliwości najczęściej sygnalizowanych przez instytucje nadzorowane.
PROGRAM WARSZTATÓW
I. ZASADY ŁADU KORPORACYJNEGO – NOWE „MIĘKKIE” PRAWO?
W ramach wprowadzenia do szkolenia, zwięźle przedstawione zostaną następujące zagadnienia:
- postawy prawne wprowadzenia Zasad i uprawnienie KNF do ich egzekwowania
(omówienie kontrowersji związanych z dopuszczalnością uchwalenia przez KNF aktu o charakterze generalnym skierowanego do podmiotów nadzorowanych oraz egzekwowania zawartych w nim norm w ramach przeprowadzanych kontroli); - podmioty zobowiązane do stosowania Zasad
(wskazanie najbardziej problematycznych zagadnień związanych z wprowadzeniem ZŁK przez instytucje, takich jak m.in. nałożenie obowiązków na udziałowców instytucji nadzorowanych lub wyłączenie obowiązywania zasad w stosunku m.in. do agentów firm inwestycyjnych i agentów ubezpieczeniowych w kontekście postulowanych standardów dotyczących relacji z konsumentami); - zakres przedmiotowy – czego dotyczą Zasady?
II. POSTULOWANY MODEL ŁADU KORPORACYJNEGO
Zasady Ładu Korporacyjnego kreują określony wizerunek modelu organizacyjnego instytucji nadzorowanej, w szczególności eksponując zasady:
- równego traktowania udziałowców,
- zakazu ingerencji udziałowców w prowadzenie spraw przez organ zarządzający instytucji,
- szczególnej uważności i transparentności przy transakcjach z podmiotem powiązanym,
- kolegialnego charakteru (i kolegialnej odpowiedzialności) organu zarządzającego,
- profesjonalizmu członków organu zarządzającego i nadzorczego.
W ramach szkolenia, zostaną one omówione i zestawione z wymogami wskazanymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
III. OBSZAR RELACJI Z KLIENTAMI
Zasady Ładu Korporacyjnego nie ograniczają się do postulatów dotyczących relacji wewnętrznych (stosunków między organami instytucji) – obejmują także relacje z podmiotami zewnętrznymi.
We wskazanym obszarze, tematyka szkolenia będzie wykraczała poza postanowienia ZŁK, co wynika z konieczności uwzględnienia obszernych regulacji prawnych, jak również stanowisk KNF i UOKiK, odnoszących się do relacji z klientami.
1. Obowiązek udzielenia rzetelnej / pełnej informacji przez instytucje nadzorowane
Obowiązki informacyjne są szeroko opisane w prawie bezwzględnie obowiązującym, tj. kodeksie cywilnym, ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktyk rynkowym, ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawie o prawach konsumenta.
Zasady Ładu Korporacyjnego odnoszą się jednak dodatkowo do zagadnień związanych z polityką informacyjną i działalnością promocyjną (przekazem reklamowym).
Zdaniem KNF, ZŁK dotyczą wszystkich klientów instytucji nadzorowanych – ich zastosowanie nie ogranicza się do klientów nieposiadających statusu konsumenta.
W ramach szkolenia, przedstawione zostaną także:
- obowiązki informacyjne instytucji nadzorowanej w kontekście działań reklamowych i komunikacji z klientem,
- obowiązki informacyjne w umowach zawieranych na odległość w sprawach finansowych (ustawa o prawach konsumenta).
2. Procedura rozpatrywania reklamacji w kontekście zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
Kilka postanowień ZŁK zostało poświęconych rozpatrywaniu reklamacji i skarg przez instytucje nadzorowane. Na zagadnienie to należy spojrzeć w kontekście zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, o którym mowa w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, a także wytycznych KNF, zawartych w dokumencie „Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe”.
Szkolenie zostanie wzbogacone o wskazanie przykładowych klauzul abuzywnych z rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez UOKiK, relewantnych dla referowanego tematu.
3. Współpraca KNF i UOKiK
W kontekście zacieśnienia współpracy pomiędzy KNF i UOKiK, naruszenie zasad może wzbudzić zainteresowanie UOKiK. Kwestia ta zasługuje na omówienie także z tego względu, że w dniu 18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która wprowadza nowe zasady wymierzania kar pieniężnych dla przedsiębiorców.
Wprowadzony zostanie także przepis, zgodnie z którym jeżeli z informacji zgromadzonych w toku postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wynika, że istnieje szczególnie uzasadnione podejrzenie, iż zachowanie przedsiębiorcy narusza przepisy prawa z zakresu ochrony konsumentów oraz może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów, Prezes Urzędu podaje do publicznej wiadomości, w tym na stronie internetowej Urzędu, zgromadzone w toku postępowania informacje o tym zachowaniu i jego prawdopodobnych skutkach. Jest to zatem instytucja o charakterze zbliżonym do funkcjonującej „Listy ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego”, na której KNF publikuje firmy podmiotów, w odniesieniu do których złożone zostało zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
IV. WDROŻENIE I WYKAZANIE WDROŻENIA ZŁK
Ostatni blok szkoleniowy stanowi najbardziej praktyczną część szkolenia, która będzie obejmować:
- próbę wypracowania checklisty instytucji nadzorowanej, która może okazać się pomocna w procesie weryfikacji wdrożenia postanowień ZŁK do dokumentacji korporacyjnej (umowa spółki / statut, regulaminy organów, regulaminy wewnętrzne);
- omówienie możliwości zamieszczenia informacji o stosowaniu ZŁK przy okazji wykonywania obowiązków informacyjnych;
- rekomendacje w zakresie sprawozdawczości dotyczącej ładu korporacyjnego;
- wskazówki praktyczne dotyczące uzasadnienia niestosowania wybranych ZŁK.
Rozkład zajęć:
9:00 Rozpoczęcie szkolenia
10.30 przerwa na kawę
12.30 – 13.30 Obiad
15.30 przerwa na kawę
17:00 Zakończenie szkolenia
PROWADZĄCY:
Joanna Krzyżykowska
Konsultant w Kancelarii Olesiński i Wspólnicy, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu: prawo bankowe współorganizowanych przez Narodowy Bank Polski i WPiA UJ. Ukończyła także studia doktoranckie na WPiA UJ (specjalizacja: ład korporacyjny, prawo handlowe) – obecnie przygotowuje się do obrony rozprawy doktorskiej. W Kancelarii prowadzi bieżącą obsługę spółek kapitałowych, uczestniczy także w projektach z obszaru rynku kapitałowego. Autorka specjalistycznych publikacji z zakresu prawa handlowego.
Aleksandra Płucienik
Starszy konsultant w Kancelarii Olesiński i Wspólnicy, członek zespołu TMT. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Posiada ponad czteroletnie doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorstw, w szczególności w zakresie ochrony danych osobowych, konkurencji i konsumentów, oraz handlu online. Doradza liderom rynku e-commerce w zakresie sporządzania umów handlowych w profesjonalnym obrocie gospodarczym oraz tworzenia ram prawnych funkcjonowania sklepów internetowych. Prowadziła postępowania przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Autorka wielu specjalistycznych publikacji z zakresu prawa nowoczesnych technologii oraz prawa ochrony konsumentów, w tym również pozycji „Ustawa o prawach konsumenta. Umowy zawierane przez Internet. Praktyczny Komentarz”.
Bartłomiej Stępień
Adwokat, manager w Kancelarii Olesiński i Wspólnicy, absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwersytet Wrocławski; studiował prawo niemieckie na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie oraz Freie Universität Berlin (gdzie w 2007 r. uzyskał tytuł LL.M.).
W Kancelarii kieruje pracami zespołu zajmującego się obsługą spółek publicznych oraz znaczących akcjonariuszy takich spółek, w tym także w zakresie obowiązków informacyjnych oraz obsługi organów korporacyjnych. Doradza przy emisjach akcji i obligacji emitentom notowanym na rynku regulowanym oraz w alternatywnym systemie obrotu. Brał udział w wielu projektach restrukturyzacji grup kapitałowych oraz przejęciach spółek publicznych i prywatnych. Reprezentuje Klientów w postępowaniach prowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa w szkoleniu:
do dnia 13 marca 2015 – 995 PLN + 23% VAT Oszczędzasz 200 PLN
od dnia 14 marca 2015 – 1195 PLN + 23% VAT
Udział pracowników jednostek budżetowych w szkoleniach jest zwolniony z VAT w przypadku finansowania w przynajmniej 70% ze środków publicznych.
Prosimy w takim przypadku o podpisanie oświadczenia, które znajduje się na każdym formularzu zgłoszeniowym.
W cenę szkolenia wliczone są:
– Uczestnictwo w szkoleniu
– Wyżywienie podczas szkolenia
– Materiały szkoleniowe
Sposób płatności: płatność na podstawie faktury proforma lub VAT na konto:
PKO Bank Polski S.A.: 08 1440 1387 0000 0000 1495 2551
Upoważniam firmę Certified Global Eductaion Sp. z o.o. do wystawiania faktury bez podpisu.
Każde przesłane zgłoszenie zostanie przez nas potwierdzone mailowo. W przypadku odwołania zgłoszenia w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem kursu uczestnik zostanie obciążony pełnymi kosztami szkolenia. Możliwe jest bezpłatne delegowanie zastępstwa nawet w dniu rozpoczęcia zajęć. W przypadku odwołania zgłoszenia w terminie dłuższym niż 14 dni przed szkoleniem organizator zwróci 100% dokonanej wpłaty. Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania kursu z przyczyn niezależnych oraz dokonywania zmian w projekcie szkoleniowym. W przypadku odwołania kursu przez Organizatora zobowiązuje się on do pełnego zwrotu dokonanych wpłat.